برونکوسکوپی ریه چیست؟

برونکوسکوپی ریه چیست؟ در واقع برونکوسکوپی روشی است که به پزشک اجازه می دهد داخل ریه ها از جمله برونش ها را که مسیر اصلی ورود به ریه ها است ، معاینه کند. برونکوسکوپی معمولاً با برونکوسکوپ انعطاف پذیر انجام می شود. با این حال ، در شرایط خاص ، مانند خونریزی شدید در ریه ها یا جسم خارجی از ریه ها عبور کرده ، ممکن است به برونکوسکوپ سفت و سخت نیاز باشد.

برونکوسکوپی ریه چیست؟
برونکوسکوپی ریه چیست؟

دلایل عمده نیاز به برونکوسکوپی سرفه مداوم ، عفونت یا چیز غیرمعمولی است که در عکسبرداری سینه با سینه یا آزمایش دیگر قابل مشاهده است. در طی برخی اقدامات ، می توان دستگاههای خاصی مانند دستگاه بیوپسی یا لیزر را از طریق برونکوسکوپ عبور داد تا تومور مجاری تنفسی کوچک شود.

پزشک ممکن است برونکو سکوپی ریه را برای بررسی علل در موارد توصیه کند:

  • پیگیری اسکن که نشان دهنده عفونت ریه یا تومور یا ریه متلاشی شده بوده، می باشد.
  • سرفه های خونی
  • سرفه های شدید

پزشکان همچنین از برونکوسکوپی برای درمان برخی شرایط استفاده می کنند، به عنوان مثال، برای درمان موارد زیر:

  • از بین بردن مایع، شاخه های مخاط یا اشیاء خارجی در مجاری هوایی
  • بازکردن یک راه هوایی مسدود یا تنگ شده

فرایند برونکوسکوپی ریه

پس از آن فرد باید چند ساعت در بیمارستان بماند تا اثر دارو را از دست بدهد. فشار خون و تنفس در این مدت از نظر عوارض کنترل می شود. توانایی سرفه ، که بازتاب سرفه نامیده می شود ، باید ظرف 2 ساعت برگردد. بعد از این می توانید شروع به خوردن و آشامیدن کنید. بعد از مصرف داروهای آرامبخش ، باید 24 ساعت از رانندگی یا مصرف الکل خودداری کنید.

با ورود به اتاق برونکوسکوپی ، قطره قطره داخل وریدی (IV) برای تجویز داروها و مایعات متصل می شود. سپس بیمار برای کنترل مداوم ضربان قلب ، فشار خون و سطح اکسیژن خون به یک مانیتور متصل می شود. در صورت لزوم ، اکسیژن اضافی از طریق یک لوله 4/1 اینچی که به سوراخهای بینی (کانول) یا صورت وارد می شود ، تحویل می شود.

سپس دارو به صورت داخل وریدی تزریق می شود تا بیمار در برونکوسکوپی خفیف احساس آرامش کند. اگر قرار باشد برونکوسکوپی سفت و سخت انجام شود ، معمولاً پس از بیهوشی عمومی انجام می شود. بیماران با اکسیژن دریافت شده از طریق دهان یا بینی به پشت دراز می کشند. قبل از قرار دادن برونکوسکوپ انعطاف پذیر ، بی حسی موضعی با لیدوکائین در بینی و پشت گلو انجام می شود.

برونکوسکوپ انعطاف پذیر را می توان از طریق دهان یا بینی انجام داد. بعضی از بیماران ممکن است از لوله مخصوصی به نام لوله تراشه استفاده کنند که از طریق دهان به لوله تنفسی وارد می شود تا راه هوایی را محافظت و ایمن کند. هنگامی که برونکوسکوپ در مجاری هوایی است ، بی حس کننده موضعی اضافی به مجاری تنفسی پاشیده می شود تا بی حسی موضعی سرفه را به حداقل برساند. برونکوسکوپ سفت و سخت فقط از طریق دهان انجام می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *