رژیم غذایی در بیماری های کیسه صفرا

کیسه صفرا عضوی کوچک و به شکل گلابی است که صفرا را از کبد جمع و ذخیره می کند. این اندام نقش مهمی در رژیم غذایی در بیماری های کیسه صفرا دارد، زیرا به هضم چربی کمک می کند. وقتی چربی وارد دوازدهه می شود، ترشح هورمون کوله سیستوکینین را از طریق مخاط روده تحریک می کند.

رژیم غذایی در بیماری های کیسه صفرا
رژیم غذایی در بیماری های کیسه صفرا

کولسیستوکینین از طریق جریان خون وارد کیسه صفرا می شود و آن را منقبض می کند و باعث می شود صفرا غلیظ به روده کوچک وارد شود و باعث جمع شدن چربی ها یا امولسیون شدن آنها شود. در بیماری های کیسه صفرا ، هنگامی که جریان صفرا قطع می شود ، در هضم چربی ها تغییر ایجاد می شود.

اگر کیسه صفرا را برداشته اید یا در معرض ابتلا به بیماری کیسه صفرا هستید ، باید رژیم خاصی داشته باشید. داشتن رژیم غذایی علاوه بر حفظ وزن بدن در وضعیت ایده آل ، به کاهش ناراحتی و احساس عوارض جانبی کمتری کمک می کند.

اگر کیسه صفرا را برداشته اید یا در معرض بیماری کیسه صفرا هستید ، باید رژیم غذایی در بیماری های کیسه صفرا و عادت های غذایی خاصی را دنبال کنید. رژیم گرفتن علاوه بر حفظ وزن در حالت ایده آل ، به کاهش ناراحتی و کاهش عوارض جانبی نیز کمک می کند.

بیماری های کیسه صفرا

اختلالات مختلف عملکرد کیسه صفرا می تواند رخ دهد ، که می تواند منجر به بیماری کیسه صفرا شود. به طور کلی ، بیماری های کیسه صفرا شامل موارد زیر است:

سنگ صفرا

در بعضی از افراد ، سنگهای کوچک در داخل کیسه صفرا و در بعضی موارد ، سنگهای بزرگ دیده می شوند. این سنگها در برخی افراد باعث درد می شوند اما در برخی دیگر کاملاً بدون علامت هستند.

کولیک صفراوی

سنگ کیسه صفرا در مجاری صفراوی باعث ایجاد انسداد می شود در این حالت کیسه صفرا برای برطرف کردن این انسداد منقبض می شود که باعث ایجاد درد شدید برای فرد خواهد شد. این انقباضات دوره ای است و بعد از چند ساعت درد از بین می رود اما برگشت پذیر است و در صورت عدم درمان باعث ایجاد درد می شود.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *