برونکوسکوپی ریه زمان و راه های انجام آن

برونکوسکوپی

شستشوی ریه یا برونکوسکوپی چیست؟ 

برونکوسکوپی روشی است که پزشکتان توسط آن می تواند راههای هوایی شما را مورد بررسی قرار دهد. پزشک فوق تخصص ریه، با لوله ای از طریق بینی یا دهان وارد حلق و ریه ها می‌شود و آن ناحیه را بررسی می کند. این دستگاه تقریباً مشابه دستگاه آندوسکوپی دستگاه گوارش است یعنی اینکه از لوله ای باریک تر از آنها تشکیل شده که در انتهای آن دوربینی قرار دارد که می تواند تصویر مناسب از ناحیه ریه ها به پزشک دهد.

چرا پزشک تصمیم به انجام برونکوسکوپی می گیرد؟

با این وسیله پزشک می‌تواند تقریبا تمام راه های هوایی شما را ببیند.
راههای هوایی شامل حنجره، نای یا تراشه، راه های هوایی باربک یعنی برونش ها و برونشیول ها هستند. برونکو سکوپی می‌تواند برای تشخیص موارد زیر استفاده شود:


بیماری ریه ها

  • بررسی تومور ریه
  • سرفه های مزمن و طول کشیده
  • عفونت های دستگاه تنفسی
پزشک در مواقعی که در بررسی های رادیوگرافی عکس ساده و سی تی اسکن سینه به وجود مواردی مانند عفونت تومور و یا ریه کلاپس شده(روی هم خوابیده) مشکوک می شود ازبرونکوسکوپی استف
البته گاهی از این وسیله برای درمان هم استفاده میشود. مانند مواقعی که پزشک می‌خواهد دارویی را به قسمتی از ریه ها برساند و یا اینکه به فکر برداشتن به اصطلاح جسم خارجی است که می‌تواند تکه ای از غذا و یا هر چیز دیگر باشد.

برای انجام برونکوسکوپی چه آمادگی لازم است؟

از داروی بی حسی موضعی برای نواحی دهان و بینی استفاده می شود. برای ریلاکس شدن بیمار هم از یک داروی خواب آور استفاده می شود. مجموعه این اعمال باعث می شود که شما بیدار می مانید ولی کمی خواب آلوده هستید. بسیاری از اوقات اکسیژن هم برای بیمار تجویز می شود. ندرتا برای برونکوسکوپی از بیهوشی کامل استفاده می شود.
شما نباید آب،مایعات و غذا از ۶ تا ۷ ساعت قبل مصرف نمایید.

برونکوسکوپی، آزمایشی است که به پزشک امکان معاینه ی مجاری هوایی بیمار را می ‎دهد . پزشک با استفاده از ابزاری به نام برونکوسکوپ و فرستادن آن از طریق بینی یا دهان به ریه ها معاینه را انجام می دهد . برای جمع آوری نمونه های بافتی از ریه ها، برس و یا سوزنی به برونکوسکوپ متصل خواهد شد. برونکوسکوپ از یک ماده فیبر نوری انعطاف پذیر ساخته شده است و در انتها دارای منبع نور و دوربین است . اکثر برونکوسکوپ ها با فیلم های رنگی سازگار هستند که به پزشک کمک می ‎کند تا یافته های خود را مستند سازد .

 

چرا پزشک، آزمایش برونکوسکوپی را تجویز می ‎کند ؟

با استفاده از برونکوسکوپ ، پزشک می ‎تواند تمام ساختارهای تشکیل دهنده دستگاه تنفسی از جمله حنجره ، نای و راه های هوایی کوچکتر ریه ها از جمله برونش و برونشیول را مشاهده کند . پزشک همچنین ممکن است از روشی به نام شستشوی برونش برای جمع آوری سلول های ریوی استفاده کند . این اقدام شامل پاشیدن محلول شور بر روی سطح مجاری هوایی بیمار است . سلول هایی که از سطح مجاری هوایی خارج می ‎شوند ، جمع آوری شده و با استفاده از میکروسکوپ مورد بررسی قرار خواهند گرفت .

چنانچه در بخش سلامت نمناک عنوان کرده ایم از برونکوسکوپی می ‎توان برای تشخیص موارد زیر استفاده کرد:

  •  بیماری های ریوی
  •  تومور
  •  سرفه مزمن
  •  عفونت

در صورتی که بیمار دارای نتایج غیر معمولی در آزمایش های سی تی اکسن و ایکس ری باشد که نشان دهنده وجود عفونت ، تومور و یا سایر بیماری های ریوی است ، پزشک انجام آزمایش برونکوسکوپی را برای او تجویز خواهد کرد .

این آزمایش همچنین به عنوان یک ابزار درمانی برای انتقال دارو به ریه های فرد و یا درآوردن تکه های غذا و یا سایراشیاء گیر کرده در مجاری هوایی نیز مورد استفاده قرار می ‎گیرد .

 

آماده شدن برای برونکوسکوپی

قبل از انجام آزمایش برونکوسکوپی ، اسپری بی حسی موضعی و در صورت نیاز یک آرامبخش به بیمار تزریق خواهد شد و این امر باعث می ‎شود که بیمار در حین انجام آزمایش حالتی خواب آلود داشته باشد . معمولا در طول انجام این آزمایش ، اکسیژن برای بیمار تجویز شده و به ندرت از بیهوشی عمومی استفاده می ‎شود .

بیمار باید از 6 تا 12 ساعت قبل از انجام آزمایش برونکوسکوپی ، از خوردن و یا آشامیدن هرچیزی خودداری کند و در صورت استفاده از داروهای زیر، قبل از انجام آزمایش برونکوسکوپی پزشک خود را در این باره مطلع سازید :

  •  آسپرین، ایبوپروفن، وارفارین و یا سایر داروهای رقیق کننده خون.

در روز عمل هرگونه وسیله جانبی مانند سمعک، لنز، عینک و سایر موارد از این دست را از خود جدا کنید.

برای انجام این آزمایش حتما با شخص دیگری به بیمارستان بروید، تا بعد از اتمام آزمایش، برای بازگشت به منزل به شما کمک کند.

بسته به شرایط بیمار، ممکن است پزشک در طول انجام آزمایش برونکوسکوپی یک یا چند مورد از موارد زیر را مشاهده کند :

  •  خون
  • مخاط
  •  ورم
  •  انسداد
  •  تومور
  •  قارچ یا انگل
  •  تنگ شدن نای

در صورت وجود انسداد در مجاری هوایی ، پزشک برای باز نگه داشتن این مجازی از استنت استفاده خواهد کرد . استنت یک لوله کوچک است که توسط برونکوسکوپ در برونش بیمار قرار می ‎گیرد.

 

برونکوسکوپي فلورسنت

اين روش براي تشخيص زودهنگام سرطان‌هاي مخاطي به وسيله اختلاف بافت مخاط طبيعي و غيرطبيعي در تشعشع نورسفید استفاده مي‌شود. مطرح کننده وجود ضايعات سرطاني يا پيش سرطاني در بافت‌ مخاطي است برونکوسکوپي مافوق صوت بزرگ‌ترين مزيت اين روش، توانايي مشاهده کردن ساختمان‌هاي خارج راه‌هاي هوايي است که با برونکوسکوپ مشاهده میشود برای شناسايي غدد لنفاوي و چگونگي ارتباط آنها با راه‌هاي هوايي مي‌توان از این روش برونکوسکوپی استفاده نمود.

 

برونکوسکوپي مجازي

اين نوع برونکوسکوپي به طور واقعي دستگاه يا وسايلي را که داخل راه‌هاي هوايي وارد شوند، در بر نمي‌گيرد، هرچند تصاوير گرفته شده شبيه تصاوير حاصل از برونکوسکوپي واقعي است. در اين روش، اطلاعات به دست آمده از اسکن قفسه سينه،تصویر برداری بازسازي مي‌شوند. دوباره‌سازي تصاوير سه‌بعدي از ساختمان ناي و ريه، ارتباط راه‌هاي هوايي با ديگر اعضاي داخل قفسه سينه را قابل فهم‌تر مي‌کند. ظاهرا مهم‌ترين مزيت اين روش، مشاهده ساختمان اصلي داخل نايي است، بدون اينکه برونکوسکوپي واقعي انجام شود و اشکال عمده آن نيز ناتواني تفريق ضايعات بدخيم و خوش‌خيم از يکديگر است. صرف‌نظر از اطلاعاتي که از برونکوسکوپي مجازي به دست مي‌آيد، انجام برونکوسکوپي استاندارد يا ساير روش‌هايي که بتوانند نمونه‌هايي از بافت به دست دهند، براي تشخيص‌هاي بافت‌شناسي لازم‌اند. تا به امروز، اين روش در مرحله آزمايش به سر مي‌برد.

 

برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره های درج شده تماس حاصل فرمایید.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *