علائم و درمان سرطان ریه

علائم و درمان سرطان ریه

علائم و درمان سرطان ریه به رویکرد تیمی احتیاج دارد. سرطان ریه، مثل همه سرطان‌ها، ناشی از یک اختلال در واحد اساسی بدن، یعنی سلول است. سرطان ریه رشد مهار نشده سلول‌های غیرطبیعی است که در نواحی مختلف ریه ایجاد می‌شود.

علائم و درمان سرطان ریه

وع سرطان یکی از شایع‌ترین سرطان‌ها در مردان و زنان است به‌گونه‌ای که رتبه اول و رتبه سوم سرطان را به ترتیب برای مردان و زنان در سال 2018 به خود اختصاص داده است. بروز مرگ‌ومیر براثر این سرطان در جهان رو به افزایش است و 86 درصد از مبتلایان طی 5 سال از شروع بیماری جان خود را از دست می‌دهند.

 

انواع سرطان ریه:

بیش از 90٪ سرطان های ریه در نتیجه تغییر در سلول های اپیتلیال پایه ریه و پوشش داخلی رخ می دهد. سرطان های ریه بر اساس بافت شناسی به دو دسته تقسیم می شوند. از آنجا که آنها در نحوه انتقال و درمان متفاوت هستند ، تمایز بین این دو مهم است:

سرطان ریه سلول کوچک (SCLC):
همچنین به عنوان سرطان جو شناخته می شود ، 20٪ از کل سرطان های ریه را تشکیل می دهد و یک سرطان ریه با ریسک بالا و سریع رشد می کند. SCLC به شدت با استعمال سیگار ارتباط دارد و فقط 1٪ از این تومورها در افراد غیرسیگاری رخ می دهد.

سرطان ریه سلول کوچک (NSCLC):
NSCLC شایعترین سرطان ریه است که تقریباً 80٪ سرطانهای ریه را تشکیل می دهد. سرطان ریه سلول غیر کوچک بر اساس نوع سلول سرطانی به سه دسته تقسیم می شود:

کارسینوم سلول سنگفرشی که کارسینوم سلول سنگفرشی نامیده می شود ، در حال حاضر تقریباً 30٪ موارد NSCLC را تشکیل می دهد. کارسینومای سلول سنگفرشی اغلب در ناحیه مرکزی قفسه سینه در لایه اپیتلیال دیواره برونش رخ می دهد.

آدنوکارسینوما:
آدنوکارسینوما رایج ترین نوع سرطان ریه است که در قسمت محیطی ریه یافت می شود. این نوع سرطان در افراد سیگاری و غیر سیگاری اتفاق می افتد.

کارسینوم سلول بزرگ کمترین نوع NSCLC است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *